Inbouwadvies motoren
Download: D46-Inbouwinstrcuties-motoren.pdf
Inbouwinstructies motoren
Zorg ervoor dat je altijd de richtlijnen van de fabrikant volgt met het inbouwen. Het inbouwadvies is alleen bedoeld als hulpmiddel om zo fouten bij het inbouwen te voorkomen. Je kunt hier geen rechten aan de informatie die hieronder staat ontlenen.
Algemeen
Gebruik altijd de originele instructies van de fabrikant. Zijn de originele instructies van de fabrikant niet beschikbaar, dan helpen de algemene instructies die hieronder staan voor een goede uit- en inbouw van de motor.
Wij vragen u om deze inbouwinstructie goed te bestuderen, omdat schade als gevolg van foutieve inbouw niet onder garantie vallen. Mochten er toch nog problemen ontstaan, neem dan direct contact op met Van Deijne.
Ontvangst
Wanneer je de motor ontvang, is het belangrijk om direct te controleren op mogelijke transportschade. Stel dat de transportschade direct zichtbaar zijn, moet je hiervan een aantekening maken op de vrachtbrief van de chauffeur. Alleen dan kan deze schade gedeeltelijk geclaimd worden op de verzekering van de transporteur. Maak foto’s van de schade, dit helpt bij het vereenvoudigen en versnellen van de afwikkeling. Stuur je mail naar Van deijne met de beschadigingen, foto’s en order gegevens. Op het einde van dit document staan onze contact gegevens.
Oorzaak
Let op!: om te voorkomen dat de motor die je bij ons hebt gekocht beschadigd raakt. Moet je eerst de oorzaak achterhalen van de beschadiging van je oude motor. Zorg ervoor dat het probleem wordt opgelost, zodat de motor niet door hetzelfde probleem kapot gaat.
Controle punten voor inbouw
Aanbouwdelen van de motor behoren niet tot de motor. Op aanbouwdelen van de motor wordt geen garantie gegeven. Wanneer aanbouwdelen beschadigd of kapot zijn, dien je deze op eigen kosten te vervangen door de aanbouwdelen die op uw oude motor zitten. Voor ombouw moet je de onderdelen grondig reinigen en controleren op kwaliteit.
Tot de motor behoren:
- Motorblok
- Cilinderkop
- Zuigers
- Kleppen
- Nokkenas
- Krukas
- Drijfstang
- Tuimelaars
- Kleppenstoters
- tuimelaar as
- Carter
- Kleppendeksel
Tot de aanbouwdelen behoren:
- EGR systeem
- Dynamo
- Startmotor
- Stroomverdeler
- Verstuivers
- Injectoren
- Bougies
- Bobines
- Brandstof pomp
- Waterpomp
- Turbo
- Sensoren
- Kabelboom
- Inlaatspruitstuk
- Uitlaatspruitstuk
- Distributie (altijd vervangen)
- Oliefilterhuis
- Koppelingsset
- Vliegwiel
Let op!!! Er zit geen garantie op aanbouwdelen alleen op de motor. Gebruik altijd de juiste smeermiddelen die hieronder zijn beschreven. Haal nooit de motor uit elkaar, dit zorgt ervoor dat de garantie vervalt. De volgende punten moeten altijd worden opgevolgd anders vervalt de garantie:
- Rekbouten mogen niet worden hergebruikt;
- Rekbouten dienen vastgezet te worden met de door de fabrikant voorgeschreven aanhaalmomenten en in de juiste volgorde, waarna deze altijd over een bepaalde hoek dienen te worden nagetrokken;
- De volgende onderdelen moeten altijd vervangen worden en er mogen alleen originele producten worden gebruikt anders vervalt de garantie. De volgende onderdelen moeten altijd met originele producten worden vervangen:
- Oliefilter
- waterpomp
- rekbouten
- bouten
- moeren
- luchtfilter
- brandstoffilter
- distributie
- De motor moet door vakkundige specialist worden ingebouwd;
Controleer de volgende punten:
- Het belangrijkste is dat de juiste motor geleverd is;
- De draaggaten van het motorblok;
- Bevestigingspunten van alle sensoren;
- De kwaliteit van het luchtinlaatsysteem. Lekkages in het luchtinlaatsysteem kunnen vuil of stof doorlaten wat kan leiden tot verhoogde kans op slijtage;
- Het inlaatspruitstuk op vreemde en kapotte delen. Klop het inlaatspruitstuk leeg en blaas dit vervolgens met lucht goed door;
- Het pas vlak van het spruitstuk;
- De koeling (belangrijkste is dat een motor goed gekoeld wordt);
- Doorstroming van de radiateur;
- Werking van ventilator, sensoren en thermostaat;
- Werking van de viscokoppeling;
- Dop van de radiateur en het expansievat;
- Kwaliteit van de waterslangen en slangklemmen;
- Waterpomp op de kwaliteit van het lager, de keering en overmatige corrosie;
- Afdichtrubbers en luchtgeleidingsplaten op een goede luchtstroming (een vervuilde ventilator kan trillingen veroorzaken);
- Brandstofsysteem op een onjuiste verhouding van het brandstofmengsel (verkeerde brandstof verhouding kan oververhitting of overmatige slijtage van zuigerveren en cilinders ontstaan);
- Kwaliteit van het brandstoffilter (kan voor verkeerde verhouding brandstofmengsel zorgen);
- Membraam van de opvoerpomp (een lekkend membraam kan leiden tot verdunning van de motorolie met als gevolg lager schade);
- Door een specialist de inspuitdelen testen (zeer belangrijk voor de prestaties van de motor);
- Verstuivers moeten door een specialist worden getest (Lekkende verstuivers kunnen zuigerschade veroorzaken);
- De kwaliteit van de ontsteking en het Ontstekingstijdstip (vooral belangrijk bij oudere ontstekingen);
- Motormanagementsysteem;
- Slangen en membraam van de vacuümvervroeging;
- Carterventilatie (Verstopte carterventilatie veroorzaakt een verhoogde carterdruk, waardoor oliekeerringen en pakkingen gaan lekken);
- Uitlaatsysteem op blokkades van kapotte delen;
- EGR-koeler afpersen
- EGR systeem reinigen en controleren.
Montage
Het is belangrijk dat de motor op de juiste wijze wordt gemonteerd. Monteer voordat je begint zo veel mogelijk aanbouwdelen aan de motor. Wanneer de motor is ingebouwd in de motorruimte heb je weinig ruimte, hierdoor is het lastig om nog aanbouwdelen te monteren.
Reinig de volgende onderdelen voordat u begint met inbouwen:
- Motorcompartiment;
- Bevestigingsdelen van de oude motor (voorkomt beschadiging van schroefdraad en afwijkingen bij de aanhaalmoment);
- Aanbouwdelen van de oude motor die nodig zijn om de motor in te bouwen (inspuit leidingen, inlaatsysteem, uitlaatsysteem, carterventilatie en diverse delen van het koelsysteem);
- Oliekoeler reinigen en spoelen (wanneer er slijpsel in zit is ons advies om deze te vervangen);
- Luchtfilterbak;
Blijf controleren op de kwaliteit van de onderdelen en bij twijfel over de kwaliteit vervang het onderdelen. Gebruik nieuwe pakkingen bij het monteren van de onderdelen. Zorg ervoor dat de pakkingen op juiste manier worden gemonteerd en niet onbedoeld gaten blokkeren.
Vervang de volgende filters:
- Nieuwe luchtfilter
- Nieuwe oliefilter
- Nieuwe brandstoffilter (controleer bij de oude filter of er waterdeeltjes in het brandstofsysteem hebben gezeten. Indien er water in het systeem zat moet het gehele brandstofsysteem tot en met de tank gereinigd worden).
Let op de volgende punten bij het bevestigen:
- Zet alle bouten en moeren vast met de door de fabrikant voorgeschreven aanhaalmomenten (de aanhaalmomenten zijn per type bout en maatvoering verschillend. Worden de verkeerde aanhaalmomenten gebruikt kan er schade ontstaan).
- Voordat je het vliegwiel monteert moet je altijd controleren of de draadgaten in de krukas zijn doorgeboord. Zijn de draadgaten doorgeboord dan dien je de schroefdraad van de vliegwielbouten van een vloeibaar borgmiddel te voorzien.
- Breng altijd een druppeltje borgmiddel toe op het vliegwiel bouten en zet de vliegwiel bouten op moment vast.
- Bij moderne auto’s is het heel belangrijk om bouten en moeren van inspuitdelen met het juiste aanhaalmoment vast te zetten om problemen te voorkomen.
Controleer altijd of je de juiste aanhaalmomenten en volgorde van aanhalen van de bouten hebt die door de fabrikant zijn voorgeschreven.
Cilinderkop monteren
Leg een cilinderkop nooit op het kopvlak of vlakbed, zo voorkom je beschadiging aan de kleppen en het afdichtingsvlak. Als je delen die behoren tot de klepbediening over moet bouwen van de oude cilinderkop, moet je goed op de kwaliteit letten en alle delen goed reinigen. Controleer de onderdelen en zo nodig vervangen als je over de kwaliteit twijfelt:
- De nokken van de nokkenas op scherpte
- Nokkenas
- Stoterbussen
- Tuimelaars/ slepers
- Aanwezigheid van pasbussen ten behoeve van een goede centrering van de kop(pakking) en het onderblok.
- Staat van de nokkenaskeerring, deze moet altijd worden vervangen.
Voor de volledige inbouw instructies raadpleeg de bijgeleverde documenten of vraag ze digitaal op bij een van onze verkoopmedewerkers.
Download: D46-Inbouwinstrcuties-motoren.pdf