Inbouwadvies turbo
Zorg ervoor dat je altijd de richtlijnen van de fabrikant volgt met het inbouwen. Het inbouwadvies is alleen bedoeld als hulpmiddel om zo fouten bij het inbouwen te voorkomen. Je kunt hier geen rechten aan de informatie die hieronder staat ontlenen.
Controleer voordat u begint met inbouwenWanneer je de turbo ontvang, is het belangrijk om direct te controleren op mogelijke transportschade. Stel dat beschadigingen direct zichtbaar zijn, moet je hiervan een aantekening maken op de vrachtbrief van de chauffeur. Alleen dan kan deze schade geclaimd worden op de verzekering van de transporteur. Maak foto’s van de schade, dit helpt bij het vereenvoudigen en versnellen van de afwikkeling. Stuur je mail naar Van deijne met de beschadigingen, foto’s en order gegevens. Op het einde van dit inbouw advies staan onze contact gegevens.
Voordat je aan de reparatie van de turbo begint is het belangrijk dat je een schone plaats heb om te werken. Je moet voorkomen dat er vuil in de turbo komt wat schade aan de turbo kan veroorzaken.
OorzaakVoordat je de turbo monteert is het belangrijk om eerst het probleem te achterhalen, waarom de eerste turbo kapot ging. Meestal gaat een turbo niet zomaar kapot en heeft dit bijna altijd een andere reden. Om jou helpen hebben we hieronder punten opgesomd die gereinigd en gecontroleerd moeten worden.
Reinigen daarna controleerReinig eerst de onderdelen en controleer onderdelen daarna op de volgende punten:
- De olie toevoerleiding en olie retourleidingen van de turbo. Controleer ze goed na het reinigen. Als je twijfelt of de leidingen goed zijn, is het de beste oplossing om ze te vervang. Vergeet daarnaast niet de filter in de retourleiding (banjobout) te reinigen;
- De carterventilatieleiding. In veel gevallen is de carterventilatie leiding van de motor op de luchttoevoerleiding van de turbo aangesloten. Dit kan uiteindelijk voor olieafvoer problemen zorgen van de turbo;
- Het luchtfilterhuis en de inlaat leidingen;
- De intercooler (indien aanwezig);
- Inlaatsysteem;
- Turbodrukleidingen;
- Uitlaatspruitstuk en controleer het uitlaatspruitstuk na het reinigen op losse deeltjes, scheuren en beschadigingen. Het is mogelijk dat het uitlaatspruitstuk beschadigd is geraakt door de vorige schade. Bij twijfel is de beste oplossing om het uitlaatspruitstuk te vervangen;
- Het volledige EGR-systeem moet gereinigd worden (indien aanwezig);
VernieuwenControleer de volgende punten:
- Het luchtfilter;
- Oliefilter;
- Alle pakkingen;
Controle en reinigControleer de volgende punten:
- Het belangrijkste is dat de juiste turbo geleverd is;
- De motor op carterdruk;
- Inlaatsysteem controleren op vervuiling (losse deeltjes) van de vorige schade;
- Turbodruksensor;
- Roetfilter of dpf filter (deze filters willen nog wel eens verstopt zitten);
- Vacuüm regeling van de turbo (indien van toepassing);
MontageVoordat je begint moet je de carter los maken. Zorg wel dat er geen olie meer in de motor zit. Reinig de oliezeef of vernieuw deze.
Voor het monteren van de turbo moeten alle pakkingen vervangen worden. Gebruik nooit vloeibare pakkingen of soort gelijke. De pakkingen moeten nieuw zijn, omdat de gebruikte pakkingen niet meer werken.
- Maak de turbo op de uitlaat vast en vervolgens zet je de uitlaat erop.
- Vul de olie kanalen van de turbo met nieuwe olie (zie het onderwerp olie voor meer informatie).
- Monteer nu de turbo weer helemaal vast.
OlieWanneer de turbo volledig is gemonteerd moet deze worden aangevuld met olie. Zorg ervoor dat je de olie vult aan de hand van de vulprocedure en hoeveelheid die de fabrikant voorschrijft.
Om de juiste olie voor jou auto te vinden kun je het kenteken bij
https://www.kroon-oil.com/nl/ invullen. Ons advies is om Kroon-oil te gebruiken. Kroon-oil selecteert direct de juiste olie voor jou auto, met alle juiste specificatie eigenschappen die de versnellingsbak olie moet hebben.
Indien je toch voor een ander product kiest zorg ervoor dat je de juiste olie gebruikt, juiste kwaliteit en viscositeit.
TestenStart de motor zonder dat de motor aan slaat gedurende 1 minuut. Hiermee bouwt de motor oliedruk op, waar door er een goede smering in de motor komt. Meet de olie druk en zorg dat de druk overeenkomt met wat de fabrikant voorschrijft. Let op! Als de turbo te weinig of zonder oliedruk wordt opgestart kan de turbo kapot gaan. Laat de motor daarna gedurende 5 tot 10 minuten stationair draaien en controleer ondertussen alle leidingen en verbindingen rond de turbo op lekkages. Wanneer de motor warm is moeten alle bouten aangetrokken worden. Stel als het nodig is ook de waste gate af.
Retour borg turboWanneer de turbo goed loopt en het inbouwen van de turbo geslaagd is, kunt je de oude turbo retour sturen. Voor meer informatie over de retour zending kunt je via deze link: www.deijne.nl/retour alles te weten komen over je retour zending.
De bovenstaande informatie is uitsluitend bedoeld als advies. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Richtlijnen van de fabrikant zijn leidend
ContactMocht je nog vragen hebben twijfel, dan niet. Je kunt altijd telefonisch of per mail contact opennemen.
Volkel Japanse en Koreaanse Auto merken
0413-273073
Info@deijne.nl
Uden Lichte bedrijfswagen, Volvo’s en overige merken
0413-25 36 36
uden@deijne.nl