Maandag | 08:00-17-00 |
Dinsdag | 08:00-17-00 |
Woensdag | 08:00-17-00 |
Donderdag | 08:00-17-00 |
Vrijdag | 08:00-17-00 |
Zaterdag | 08:00-12-00 |
Zondag | Gesloten |
Maandag | 08:00-17-00 |
Dinsdag | 08:00-17-00 |
Woensdag | 08:00-17-00 |
Donderdag | 08:00-17-00 |
Vrijdag | 08:00-17-00 |
Zaterdag | 08:00-12-00 |
Zondag | Gesloten |
Kies een merk | |
Uden | 0413-253636 |
Volkel | 0413-273073 |
Inbouwadvies versnellingsbak
Zorg ervoor dat je altijd de richtlijnen van de fabrikant volgt met het inbouwen. Het inbouwadvies is alleen bedoeld als hulpmiddel om zo fouten bij het inbouwen te voorkomen. Je kunt hier geen rechten aan de informatie die hieronder staat ontlenen.
Controleer voordat je begint met inbouwen
Wanneer je de versnellingsbak ontvang, is het belangrijk om direct te controleren op mogelijke transportschade. Stel dat beschadigingen direct zichtbaar zijn, moet je hiervan een aantekening maken op de vrachtbrief van de chauffeur. Alleen dan kan deze schade gedeeltelijk geclaimd worden op de verzekering van de transporteur. Maak foto’s van de schade, dit helpt bij het vereenvoudigen en versnellen van de afwikkeling. Stuur je mail naar Van deijne met de beschadigingen, foto’s en order gegevens. Op het einde van dit document staan onze contact gegevens.
Oliekoeler
Zorg ervoor dat de oliekoeler en leidingen van de olie koeler goed schoon gemaakt worden. Je kunt ze schoon krijgen door de oliekoeler en leidingen te spoelen. Om er 100% zeker van te zijn dat er geen vuil in de oliekoeler blijft zitten kun je deze het beste vervangen. Verstopping of vervuiling van de oliekoeler of leidingen kunnen veel schade aanrichten in de versnellingsbak.
Voordat je direct begint is het slim om eerst enkele punten te controleren, te reinigen en te smeren. Een goede voorbereiding helpt je bij het voorkomen van problemen met het inbouwen.
Controle punten
Controleer de volgende punten:
Reinigen en smeren
Reinig en smeer met olie of vaseline de volgende punten:
Let op 2 belangrijke punten!
Koppeling of koppelomvormer
Bij een handgeschakelde versnellingsbak gebruiken we koppelingsplaat en bij een Automatische versnellingsbak een koppelomvormer. Beide onderdelen moeten apart worden gemonteerd:
Handgeschakelde versnellingsbak
De koppelingsplaat moet goed gecentreerd zit bij monteren. Zorg dat de koppelingskabel goed afgesteld is , als je de koppelingspedaal intrapt moet de koppeling ook helemaal vrij komen. Aan de ander kant is het ook dat wanneer het koppelingspedaal niet wordt ingetrapt mag de koppeling ook niet licht ingedrukt zijn. Geef daarom de koppeling wat speling op de koppelingsgaffel. Daarnaast is het altijd belangrijk om de koppeling af te stellen en te ontluchtten. Zo voorkom je dat de versnellingsbak of koppeling beschadigen.
Automatische versnellingsbak
Let erop dat de koppelomvormer diep genoeg in de bak zit. De koppelomvormer mag tijdens het monteren niet naar voren schuiven.
Auto’s voor 2008
Zorg ervoor dat je de kickdown kabel afstelt zoals de fabriekant het voorschrijft.
Speciaal voor automaatbak
Wanneer je een automatische versnellingsbak hebt met vacuümmodulator moet je de vacuümleiding en motorvacuüm goed controleren.
De aandrijfnokken moeten goed in de versnellingsbakpomp zitten. Monteer daarna de versnellingsbak compleet met converter tegen de motor.
Olie
Wanneer de versnellingsbak volledig is gemonteerd moet deze worden aangevuld met nieuwe olie. Zorg ervoor dat je de olie vult aan de hand van de vulprocedure en hoeveelheid die de fabrikant voorschrijft. Wanneer de verkeerde olie wordt gebruikt vervalt de garantie
Om de juiste olie voor jou auto te vinden kun je het kenteken bij https://www.kroon-oil.com/nl/ invullen. Ons advies is om Kroon-oil te gebruiken dit is een premium merk met kwalitatief goede smeermiddelen. Kroon-oil selecteert direct de juiste olie voor jou auto, met alle juiste specificatie eigenschappen die de motorolie moet hebben.
Indien je toch voor een ander product kiest zorg ervoor dat je de juiste olie gebruikt, juiste kwaliteit en viscositeit.
Heb je geen vul voorschriften. Vul de olie dan volgens de stappen die wij hieronder beschrijven:
1: Zorg dat de motor uit staat;
2: Heb je een kleine versnellingsbak giet dan 2 tot 3 liter versnellingsbakolie in de versnellingsbak. Wanneer je een grote versnellingsbak hebt moet daar 4 tot 5 liter versnellingsbakolie in;
3: Start nu de motor, trek de handrem aan en trap op de voetrem;
4: Zet de versnellingspook in alle versnellingen met de koppeling ingedrukt. Wanneer je dit doet worden de servo’s en cilinders gevuld met olie;
5: Zet de versnellingspook op “N” (Neutraal) of “P” (parkeren);
6: Vul de olie bij tot het juiste peil bij een stationair toerental;
Proefrit
Voor dat je de proefrit gaat rijden lees nog even snel hieronder waarop je moet letten. Bij een automatische versnellingsbak zijn er ander punten belangrijk om op te letten, dan bij een handgeschakelde versnellingsbak. Check hieronder wat voor jou belangrijk is.
Handgeschakelde versnellingsbak
Controleer tijdens de proefrit of het koppelingspedaal goed werkt en er voldoende druk op zit. Schakel tijdens de proefrit rustig door alle versnellingen om te voelen of dat goed gaat. En nadat je de proefrit hebt gemaakt moet je de volgende punten nog controleren:
Automatische versnellingsbak
Controleer gedurende de proefrit de schakelmomenten en kickdown. Nadat u de proefrit heeft gemaakt moet u de volgende punten nog controleren:
Contact
Mocht je nog vragen hebben twijfel, dan niet. Je kunt altijd telefonisch of per mail contact opennemen.
Volkel
Japanse en Koreaanse Auto merken
0413-27 30 73
Info@deijne.nl
Uden
Lichte bedrijfswagen, Volvo’s en overige merken
0413-25 36 36
uden@deijne.nl